Avui descobrim i ens endinsem, de la mà de Visi Martínez, mediadora social del Centre d’Atenció a Refugiats (CAR) de Mislata, i de Paco Faus, professor d’Educació Física i coordinador dels projectes interdisciplinars de l’escola Mestres de la Creu, en els projectes d’Aprenentatge-Servei posats en marxa entre aquestes dues institucions des fa ja vuit anys, unes iniciatives que posen al centre del procés a la comunitat i que fan dels nostres barris i dels nostres pobles un espai de trobada i convivència.
.jpg)
En els últims anys, un dels eixos sobre els quals més s’està incidint en el món de l’educació és en el de treballar en el desenvolupament de noves propostes metodològiques d’ensenyament i d’aprenentatge que tinguen com a objectiu ajudar a superar els murs i les parets de les aules, vinculant així els continguts curriculars i formatius amb la realitat social que els envolta. Aquesta línia d’acció suposa apostar per transcendir una visió purament instrumental de l’educació, percebuda com la via obligada per a obtenir determinats resultats, per a considerar la seua funció en tota la seua plenitud: la formació d’una consciència cívica i ciutadana. Aquest és el cas de l’Aprenentatge-Servei (ApS), una proposta que cada vegada compta amb més reconeixement i que sorgeix de problematitzar el currículum escolar i l’entorn en què s’ubica l’escola fent-se preguntes relacionades amb el nostre dia a dia i comprometent-nos a intervenir sobre alguna qüestió concreta en la qual reconeixem que hi ha alguna cosa a millorar o canviar. Una metodologia que combina, per una part, l’aprenentatge basat en l’experiència i, per l’altra banda, la realització d’un servei a la comunitat treballant i col·laborant activament amb les entitats socials de l’entorn.
Una proposta que desborda, en paraules de Paco Faus, encarregat de coordinar els projectes d’Aprenentatge-Servei (ApS) de l’escola Mestres de la Creu (Mislata, Horta Sud), les parets de l’aula i obri la mirada cap a l’entorn, cap al poble, cap al carrer: “es tracta d’una pràctica educativa que combina processos d’aprenentatge i de servei a la comunitat en un únic projecte ben articulat. És una pràctica educativa en la qual l’objectiu fonamental és donar un servei a l’entorn, de millorar-lo, al mateix temps que hi ha un aprenentatge de l’alumnat i de la resta de participants en el projecte”.
Es tracta d’un projecte, per tant, que convida a construir mirades interdisciplinàries i a superar l’actual fragmentació de sabers i continguts que hi ha a les diferents institucions educatives per tal d’entrar en una altra lògica en la qual puguen entrar a dialogar diferents camps de coneixement, tal com afirma Jaume Martínez Bonafé a la presentació del programa d’Aprenentatge-Servei CApSA de la Universitat de València. Avui descobrim i ens endinsem, de la mà de Visi Martínez Blasco, mediadora social del Centre d’Atenció a Refugiats (CAR) de Mislata, i de Paco Faus Estruch, professor d’Educació Física i coordinador dels projectes interdisciplinaris de l’etapa de Secundària a l’escola cooperativa Mestres de la Creu, en els projectes d’Aprenentatge-Servei posats en marxa entre aquestes dues institucions des de fa ja huit anys, una sèrie d’iniciatives destinades tant a l’alumnat de 3r i 4t d’ESO de l’escola així com als residents del Centre de Refugiats. Uns projectes que posen al centre del procés a la comunitat i que fan dels nostres barris i dels nostres pobles un espai de trobada i convivència.
Jornada de treball de l’alumnat amb Visi Martínez al CAR de Mislata. Autoria: Mestres de la Creu.
Llegueix la notícia completa a LA WEB DE LA UCEV
Reportatge al voltant del projecte d’Aprenentatge-Servei portat a terme per l’alumnat de l’escola Mestres de la Creu: https://www.youtube.com/watch?v=QNwEDUh87q0
Grup Territorial Aprenentatge-Servei CV: https://apscomunitatvalenciana.net/
Espai web Centre d’Acollida a Refugiats (CAR): https://bit.ly/CARMislata
Espai Web escola Mestres de la Creu: https://colsantacruz.es